Katsaus vuoteen 2021 ja 2022 ennusteet

Ilmakuva aurinkopaneeleista ja henkilöstöstä Turussa

2021: Pandemian jatkumisen haasteet ja henkilöstömuutokset

 

Vuosi 2021 aloitettiin kunnianhimoisesti suuremmalla myyntitiimillä, mitä koskaan aiemmin. Rekrytointiin oli panostettu aiempaa enemmän, ja tiimi näytti erittäin vahvalta. Koronan jatkuminen ja pitkä talvi hankaloittivat asiakashankintaa, asiakaskäyntejä ja asennusta eli koko yhtiön toimintaa. Q1 oli meillä vaikea, mutta Q2 aikana vaikeudet helpottivat, ja toukokuun lopusta alkaen asennuksia tehtiin taas täydellä tahdilla.

Keväällä suunniteltu ja rakennettu Saaristoprojekti alkoi toukokuussa, ja ensimmäistä kertaa koskaan teimme aktiivisesti suunnittelukäyntejä ja asennuksia turun ulkosaaristoa myöten, palvellen asiakkaita molemmilla kotimaisilla. Projekti oli yhtiömme mittakaavassa mittava, ja myös tulokset olivat hyviä. Asiakkaat arvostivat palveluamme ja asennustyötämme, sekä kotimaisia tuotteitamme ja pitkiä takuita. Lisäksi monet halusivat osallistua Saaristomeren biodiversiteetin suojeluun kampanjamme avulla, jonka päätteeksi lahjoitimme 6000€ BSAG:n työhön tähän tarkoitukseen.

Hyvät rekrytoinnit jatkuivat keväällä ja kesällä, ja loppukesästä saimme ajettua merkittävän muutoksen läpi: teimme toiminnastamme läpivuotista ja täyspäiväistä, työllistämällä kaksi kokovuotista asentajaa ja kolme kokovuotista myyjää. Vahvistimme läpi vuoden myös myynnin johtamista rekrytoinneilla ja koulutuksilla. Syksyllä toimintamme jatkui vilkkaana, osaavan myyntimme ja sähkön hinnannousun ansiosta. Vaikka sähkön hinnannousu on monelle ikävä asia, se parantaa tuotteemme kannattavuutta. Esimerkiksi monia asiakkaitamme puhuttava aurinkovoimalan takaisinmaksuaika, parani monilla asiakkailla useita vuosia. Tällä hetkellä kuluttaja-asiakkaillemme lasketut takaisinmaksuajat liikkuvat jo yleensä alle 10 vuodessa, ja yritysasiakkailla noin 5 vuodessa.

Kaiken kaikkiaan vuosi 2021 oli meille haastava, työn täyteinen, täynnä muutoksia ja epäonnistumisia, mutta sisälsi myös suuria onnistumisia. Liikevaihtomme kasvoi reilusti yli 100%, ja tehdyt muutokset mahdollistavat saman kasvun myös tälle vuodelle.

 

Näkymät vuodelle 2022

Odotamme tältä vuodelta pandemian päättymistä (taas) ja paluuta normaaliin jouhevaan arkeen. Toivomme messuille ja markkinoille pääsemistä, sekä koronastressitöntä asiakashankintaa ja asiakastapaamisia. Odotamme merkittävää liikevaihdon ja kannattavuuden kasvua volyymin kasvun myötä, sekä hintojen nousua. Komponenttipula, aurinkopaneelien räjähtävä kysyntä, logistiikkakustannukset, energian hinnannousu ja raaka-aineiden kustannusten kasvu aiheuttavat hinnankorotuspaineita tukkureille ja meille läpi vuoden 2022.

Aiomme lisäksi laajentaa toimintaamme maantieteellisesti, laajentaa tuoteportfoliotamme, ja vahvistaa yhtiön osaamista kaikilla yhtiön osa-alueilla. Olemme tehneet valtavasti töitä yhtiön kehityksen eteen, ja uudistaneet yhtiön mission, vision ja tavoitteet.

Missiomme on: “Ympäristötyötä ihmislähtöisesti, kestävästi kehittyen”. Hienojen sanojen takana on kolme konkreettista päämäärää: ympäristön tilan parantaminen myymällä ja asentamalla aurinkoenergiaa, vähentäen energiantuotannon CO2-päästöjä; toimien ihmislähtöisesti, sekä asiakkaita, että työntekijöitä kunnioittaen ja kuunnellen; panostamalla kehitykseen ja kestävään kasvuun.

Aurinkoista, turvallista, ja vapauttavaa vuotta 2022 lukijoille!

 

Työntekijöitä, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita kiittäen

Henrik Rousi

Toimitusjohtaja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *